Редактори місцевих медіа Дніпропетровщини та представники “Укрпошти” зібралися в Дніпрі для важливої дискусії, метою якої було розгляд питань, що виникають у зв’язку з стартом передплатної кампанії на 2024 рік, а також вирішення проблем, які турбують сторони.
Оновлення тарифів на передплату: що зміниться?
«З 1 листопада нова переплата буде формуватися на рівні генеральної дирекції, тобто у Києві. Вже сформовано передплатні каталоги. Але вперше за два роки «Укрпоштою» було прийнято рішення підвищити тарифи. На це є ряд причин. Зокрема, зростання тарифів забезпечить хоча б мінімальну рентабельність надання послуг та уникнути подальших збитків. Також сприятиме покращенню сервісу доставки. Товариство матиме можливість більше інвестувати у розвиток. І врешті-решт, полегшить будні видавців. На сайті Укрпошти буде можливість приймати публічну оферту онлайн без зайвої паперової тяганини», – розповіла начальниця відділу періодичних видань Дніпровського регіону АТ «Укрпошта» Катерина Панова.
Виклики та тенденції: перспективи галузі
Увесь регіон, як і країна загалом, відчуває спад тиражів друкованих періодиків через низку чинників: активність воєнних дій у певних населених пунктах, міграцію населення, зменшення кількості пенсіонерів, що користуються послугами “Укрпошти”, перехід читачів на електронні видання та втрату довіри через невихід або закриття деяких видань.
Газетярі ж однією з причин суттєвого зниження кількості передплатників вважають наслідки реформи, проведеної «Укрпоштою»: скорочення листонош, закриття поштових стаціонарних відділень та переведення їх у формат роботи пересувних. Це підтверджують і результати роботи гарячої лінії з питань доставки преси, яку ініціювала НСЖУ. Протягом двох місяців надійшло більше 1000 скарг на неналежну роботу Укрпошти. Як зазначила координаторка Дніпровського Центру журналістської солідарності НСЖУ Наталя Назарова, люди скаржилися на те, що після звільнення листонош газети приносять або із затримкою, коли вона втрачає актуальність і «стає просто макулатурою», або ж не носять зовсім, і по пресу доводиться самим ходити до поштового відділення чи до авто «Укрпошти».
Голова Правління Дніпропетровської обласної організації Національної спілки журналістів України, директор ТОВ «Вісті Придніпров’я» Олексій Ковальчук наголосив на соціальній відповідальності «Укрпошти». Під час війни сайти, телебачення, радіо без друкованих видань не можуть бути повноцінними бійцями інформаційного фронту. Особливо це українці відчули під час блекаутів, коли тривалий час не мали доступу до електроенергії та інтернету.
Про роздріб, роботу листонош і спільні проблеми
Також редактори порушили питання роздрібної торгівлі періодикою. Адже є категорія громадян, яка надає перевагу купівлі газет, ніж передплаті. За словами начальниці відділу поштових послуг Дніпровського регіону АТ «Укрпошта» Ксенії Кардінал, якщо читач хоче отримувати газету в роздріб, то для цього він повинен звернутися до начальника відділення з заявкою. Нині розрахувати роздріб дуже складно, бо населення мігрує, і кожного дня від читачів надходять різні запити.
У Дніпропетровській області працює 833 листоноші, вакантних місць – лише 8. Зрозуміло, що є невеличкі села, у яких економічно недоцільно утримувати відділення. Та є густонаселені громади, але їх інколи обслуговують лише 3-4 листоноші. За словами редакторів, які не з чуток знають ситуацію: листоноші ходять пішки по селах, не завжди мають у своєму розпорядженні хоча б велосипеди. До прикладу, населення Софіївської громади – шість із половиною тисяч, і 2 листоноші просто фізично не встигають усіх обслуговувати.
У газетярів виникли питання і до пересувних відділень. Вони мають раз чи двічі на тиждень приїздити у село. Насправді ситуація інша, і пересувне відділення інколи прибуває значно рідше. У таких випадках зрозуміло, що газета втрачає повністю свою актуальність.
Поштовики в свою чергу пояснили принцип роботи пересувних відділень. Вони зупиняються переважно у центрі населеного пункту. Це є їхнім місцем стоянки. Листоноша займається доставкою до будинків. А керівник відділення обслуговує на місці.
«Не буде секретом, що Укрпошта є монополістом у напрямі доставки періодики. Але водночас це підприємство виконує стратегічні завдання і не повинно забувати про соціальну відповідальність перед громадянами. Жодна компанія, жодне товариство не повинно працювати у збиток. Непроста ситуація і для медійників, які стали заручниками низки обставин. Тому нам треба знайти баланс. Національна спілка журналістів України вивчає всі проблемні питання, апелює з ними до держави. Але я переконаний: зараз потрібен компенсатор як для пошти, так і для газетярів», – зазначив Олексій Ковальчук.
Директор з розвитку мережі Дніпровського регіону АТ «Укрпошта» Сергій Єрмоленко вислухав зауваження редакторів-учасників наради. Він узяв на замітку усі проблемні населені пункти, де, за словами газетярів, поштовики недобросовісно працюють, і пообіцяв найближчим часом усунути недоліки.
«Люди повинні мати поштовий сервіс, де б вони не жили: у місті чи невеликому селі. Треба частіше обговорювати спільні проблеми. Спілка журналістів на державному рівні порушує всі ці наболілі питання, – зазначив голова правління ДОО НСЖУ Олексій Ковальчук. – Прохання до «Укрпошти» теж бути соціально відповідальними. Від вас залежить не лише доставка періодики, а й забезпечення робочих місць на селах».
Зустріч в Дніпрі відкрила двері для подальшого діалогу і співпраці між медійними структурами та поштовою службою, наголошуючи на спільному бажанні знайти вирішення викликів, які стоять перед індустрією.
У разі виникнення питань щодо оформлення передплати та доставки видань можна:
- звернутися до контакт-центру за номером 0 800 300 545;
- надіслати лист на e-mail ukrposhta@ukrposhta.ua;
- заповнити форму зворотного зв’язку за посиланням.
Вісті Придніпров'я, Дніпропетровська область, Катерина Панова, Ксенія Кардінал, НСЖУ, Новини.Підгородне, Новости.Подгородное, Олексі Ковальчук, Підгородне, Сейчас в Днепре, Сергій Єрмоленко, Украина сейчас, Укрпошта, газета, друковані медіа, зустріч редакторів, майбутнє періодики, медійна індустрія, місцеві видання, новости Днепр, оновлення тарифів, передплата, передплата 2024, поштовий сервіс, поштові послуги, регіональний розвиток, реформування передплати, співпраця Укрпошти та медіа, тарифи на передплату, інвестиції в якість