Про зміни щодо податкового аудиту, внесені Законом України від 16.01.2020 року №466–IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» (далі – Закон № 466), розповіла начальник Центрального управління Офісу великих платників податків ДПС Катерина Дебела.
Вона зазначила, що актуальність перебудови контрольних функцій держави зумовлюється тими змінами, що відбулися останнім часом у законодавчому полі України. Податковий аудит є особливим напрямом державного фінансового контролю. Нововведеннями Закону №466 є наступні зміни у даному напрямку:
- врегульовано питання, пов’язане з неодноразовою втратою платниками податків первинних документів, що використовуються для уникнення перевірок. Повторна втрата вважатиметься, що такі документи відсутні (ст. 44 ПКУ);
- змінено строки сплати грошового зобов’язання, визначеного контролюючим органом за результатами перевірки – з 10 календарних днів на 10 робочих днів з дня отримання податкового повідомлення-рішення (п. 57.3 ст. 57 ПКУ);
- суттєво змінено норми ст. 58 ПКУ щодо змісту податкового повідомлення-рішення. Окремо визначено, що повинно містити податкове повідомлення-рішення у разі, якщо воно прийнято за результатами документальної перевірки та є процесуальною підставою притягнення особи до фінансової відповідальності за вчинення податкового правопорушення. Передбачено вимоги щодо вмотивованості рішення контролюючих органів про накладення штрафів, передбачаються в якості обов’язкових описова та мотивувальна частини податкового повідомлення-рішення, та детальний розрахунок штрафних санкцій (норма буде діяти з 2021 року).
Декілька слів про внесені зміни до статті 78 ПКУ щодо підстав для проведення документальних позапланових перевірок:
виключено із підстав для проведення позапланової перевірки рішення суду (слідчого судді) (п.п.78.1.11 ст. 78 ПКУ);
приведено у відповідність до змін у Законі України «Про державну службу України» п.п. 78.1.12 ст. 78 Кодексу, та у разі проведення дисциплінарного провадженя стосовно працівників органів ДПС надано можливість проводити повторні перевірки;
виникла можливість повернутися у вже перевірений період (особливо охоплений плановою перевіркою), якщо отримано інформацію та/або документи від іноземних державних органів, які стосуються питань, що були охоплені під час попередніх перевірок платника податків та свідчать про порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи (п.п.78.1.21 ст. 78 ПКУ) (набуває чинності з 01.07.2020);
у разі отримання інформації, що свідчить про ведення нерезидентом господарської діяльності через постійне представництво на території України (п.п.78.1.22 ст. 78 ПКУ).
Крім того, змінено умови та порядок допуску посадових осіб контролюючих органів до проведення документальних виїзних та фактичних перевірок. Передбачено можливість допуску за наявності не тільки службового посвідчення осіб, які зазначені в направленні на проведення перевірки, а і належним чином оформленого відповідним контролюючим органом документа, що засвідчує посадову (службову) особу (ст. 81 ПКУ).
Передбачено можливість зупинення виїзних та невиїзних документальних перевірок платників податків всіх категорій, а не лише великих платників податків (стаття 82 ПКУ);
Удосконалено порядок розгляду заперечень до актів перевірок (стаття 86 ПКУ) (набуває чинності з 01.01.2021) шляхом запровадження їх винесення на розгляд комісій з питань розгляду заперечень контролюючого органу, однією з функцій якої буде дослідження питання наявності або відсутності обставин, що виключають вину платника податків у вчиненні правопорушення;
Статтю 102 ПКУ доповнено нормою, якою передбачено, що строки давності (1095 днів) для здійснення перевірок та донарахування платежів до бюджету зупиняються на період, коли їх проведення неможливо у зв’язку з законодавчою або судовою забороною, недопуском до перевірки, відсутністю платника за місцезнаходженням, оскарженням ним протягом тривалого часу наказів на перевірку, страти документів (набуває чинності з 01.01.2021);
Внесено зміни до статті 129 ПКУ з метою врегулювання проблемних питань по нарахуванню пені на суми заниження податкового зобов’язання, виявленого контролюючим органом за результатами перевірок (набуває чинності з 01.01.2021);
Збільшується з 3 до 5 років строк проведення перевірки та винесення податкових повідомлень-рішень щодо сплати податку на доходи фізичних осіб, військового збору при виплаті заробітної плати.
Звертаємо увагу, що Закон №466 запроваджує нову концепцію відповідальності, що є необхідною в сучасних умовах ведення бізнесу. Чітке визначення вимог для оформлення випадків втрати, пошкодження або дострокового знищення документів платником дозволить запобігти використанню втрати первинних документів для уникнення перевірок. Зміни, передбачені новаціями, дозволять адаптувати податкове законодавство до світових стандартів.