В Україні вже кілька років діє державна програма «Доступні ліки». Суть її в тому, що, маючи із собою електронний рецепт від лікаря, пацієнт може в будь-якій аптеці країни отримати необхідні ліки безкоштовно або з невеликою доплатою. Поширюється дія програми на тих, хто страждає астмою, діабетом, серцево-судинними захворюваннями, розладами психіки та епілепсією. Всього у списку «Доступних ліків» 354 препарати.
НОВІ НЕДУГИ
З жовтня минулого року перелік медпрепаратів, що містить програма «Доступні ліки», було розширено. Зокрема, додано 62 нові засоби, з яких п’ять – для лікування нецукрового діабету, а решта 57 – для пацієнтів, які страждають на розлад психіки та епілепсію. 18 препаратів із них видаються безкоштовно. Аптеки співпрацюють із державою у режимі реімбурсації, коли з бюджету країни повністю або частково покривається вартість ліків.
«Отримати ліки за програмою реімбурсації раніше можна було лише за електронним рецептом, та на час дії військового стану дійсним є і паперовий документ. З ним пацієнт може обрати будь-яку аптеку, яка має договір із НСЗУ за програмою «Доступні ліки». В інших аптеках, які не уклали угоду із службою здоров’я, отримати медпрепарати безкоштовно або зі знижкою не вийде», – сказала головний спеціаліст відділу договірної роботи управління НСЗУ у Дніпрі та області Катерина Кущ.
За її словами, поки в країні триває війна, рецепт на ліки може бути виписаний будь-яким сімейним лікарем. Тобто якщо людина переїхала до іншого населеного пункту, вона може звернутись до іншого лікаря в іншій амбулаторії і той випише їй рецепт. Контактувати зі «своїм» сімейним чи педіатром – не потрібно. Крім того, рецепт на отримання «Доступних ліків» медпрацівник може виписати одразу на місяць.
Початковий електронний рецепт, тобто перший, який отримує пацієнт, видає профільний фахівець. Якщо це рецепт на препарати інсуліну – його виписує ендокринолог; людям, які страждають на епілепсію, – психіатр або невролог. Сімейний лікар може лише подовжити рецепт для отримання другої, третьої чи десятої упаковки препарату, але він не видає його.
НАКЛЕЙКА НА ДВЕРЯХ
Впізнати аптеку, яка співпрацює з НСЗУ, можна за характерною наклейкою «Доступні ліки» або «+Інсуліни», що прикріплена на дверях. «Також можна зателефонувати на гарячу лінію служби здоров’я, на номер 16-77 та дізнатися адресу аптеки у вашому місті чи районі, або переглянути її на сайті НСЗУ», – зазначила Катерина Кущ.
Вирушаючи за ліками, потрібно взяти із собою мобільний телефон, на який надійшло повідомлення з номером рецепту та кодом, або роздруковану пам’ятку з кодом підтвердження. «Щоб отримати препарат, потрібно повідомити працівникам аптеки 16-значний номер рецепту – продиктувати усно, надати у роздрукованому вигляді або як записку з виписаним номером. Показати на екрані свого телефону смс-повідомлення. За правилами, співробітник аптеки має спочатку запропонувати пацієнтові безкоштовні препарати із програми «Доступні ліки» і лише потім платні», – пояснила Катерина Кущ. Вона також зазначила, що доплачувати потрібно лише різницю між вартістю безкоштовного та платного препарату. Якщо ж провізор відмовив видати ліки, то потрібно повідомити про це на гарячу лінію контакт-центру НСЗУ 16-77 або написати скаргу на їхньому сайті.
«Але такі скарги мають бути обґрунтованими. Так, у нас минулого року були поодинокі звернення пацієнтів, коли вони скаржилися на те, що їм відмовили в аптеці, але коли доходило до з’ясування, чому відмовили, виявлялося, що в аптеки навіть не було угоди з НСЗУ на участь у програмі. Тому пацієнт повинен спочатку переконатися, чи аптека є членом програми реімбурсації і вже потім пред’являти там рецепт і просити видати безкоштовні ліки», – резюмувала Катерина Кущ.
ТАМАРА БЄЛКІНА