
Укриття як нові класи: як прифронтові громади Дніпропетровщини адаптують освіту до реалій війни
17 Липня 2025 Статті, СуспільствоНа Дніпропетровщині шкільний дзвінок уже давно не асоціюється лише з уроками. Він звучить у тіні війни, під акомпанемент сирен і тривог. У цих умовах кожен навчальний день – маленька перемога над страхом.
Освіта стала не просто викликом, а боротьбою за нормальність дитинства. Частина шкіл перейшла на дистанційне навчання, інші – обладнали укриття, перетворивши підвали на тимчасові класи. Як громади області намагаються вберегти дітей і водночас дати їм знання, чого вартує безпека в навчанні – розповідають «Вісті Придніпровʼя».
Ситуація в регіоні
Від 2014 року Дніпропетровщина стала прифронтовим регіоном. Громади, що межують із зонами бойових дій, десятиліттями чують вибухи, постріли, відлуння війни. Та ще донедавна мешканці краю мали відносну безпеку – бойові дії не точилися безпосередньо на їхній території. Все змінилося із початком повномасштабного вторгнення рф у 2022 році. Ворог дедалі частіше б’є по мирних містах і селах ракетами, дронами-камікадзе, артилерією. Сьогодні жоден куточок Дніпропетровської області не може вважатися повністю захищеним. Повітряні тривоги лунають і вдень, і вночі, а між сигналом тривоги та першим вибухом іноді лишаються лічені хвилини.
У таких умовах найціннішими стають миті спокою. Але водночас – і дії, які здатні рятувати життя. Головний щит – це укриття. Саме вони нині є обов’язковим елементом інфраструктури в громадах: у школах, лікарнях, адміністративних будівлях, багатоповерхівках. Під ракетною загрозою навіть освітній процес став викликом: частина шкіл перейшла на дистанційне навчання, інші – обладнали захисні сховища в підвальних приміщеннях. Там проводяться заняття, діти перечікують тривоги, іноді – по кілька годин поспіль.
«Майже 86% закладів середньої освіти в регіоні вже мають сховища. Цьогоріч облаштували 8 захисних споруд. Іще по майже 40 об’єктах робота триває. Крім того, маємо переймати досвід інших областей та створювати «підземні школи». Практикують проведення занять в укриттях під час повітряної тривоги і на Дніпропетровщині», – розповіла директорка департаменту освіти і науки Дніпропетровської ОДА Ольга Лозова. Цьогоріч завершено ремонти в ліцеях та гімназіях Широківської, Гречаноподівської, Самарівської, Троїцької, Покровської і Любимівської громад. Усі захисні споруди збудовані місцевим коштом.
Реалізація проєктів з облаштування укриттів у школах Дніпропетровщини здійснюється завдяки державній субвенції, обласному та місцевому бюджетам, а також коштам міжнародних донорів.
У 2025 році на всю Україну виділено 6,2 млрд грн державної субвенції для створення безпечних умов у школах, частина якої спрямована до Дніпропетровської області. Фінансування проєктів відбувається через національну цифрову платформу DREAM, яка забезпечує прозорість витрат.
Безпечне освітнє середовище
Багато освітніх закладів, навіть у районах, наближених до лінії фронту, вирішили вчити дітей очно. Для цього облаштували укриття у школах та ліцеях.
У відносно безпечній Раївській ОТГ Синельниківського району, попри щоденну загрозу, Новоолександрівський ліцей працює в режимі очного навчання. «Із 1 вересня 2022 року ліцей продовжив навчальний процес за змішаною формою, але вже з 1 січня 2023 року ми повернулись до очної форми. Цікаво те, що головними ініціаторами очної форми стали саме батьки, бо вони зрозуміли, що наш заклад має укриття», – розповіла директорка ліцею Світлана Кафарова. Вона зазначила, що укриття в своєму нинішньому вигляді було повністю облаштоване упродовж 2023-2024 років. «За кошти Раївської громади було встановлено пожежну сигналізацію та вентиляцію. А благодійна організація благодійний фонд «Відновлення» забезпечила генератором потужністю 11 кіловат, який дає змогу працювати під час вимкнення світла», – сказала Світлана Кафарова. Укриття розраховане на 160 осіб.
У закладі загальної середньої освіти, що функціонує на території Підгородненської міської громади, освітній процес організовано у змішаному форматі. Наявне укриття, розраховане на 650 осіб, було введено в експлуатацію у березні 2024 року. Водночас фактична кількість учнів у закладі складає 918 осіб, що зумовлює поєднання очного та дистанційного навчання. Облаштування захисної споруди стало можливим завдяки фінансовій підтримці міжнародної організації ЮНІСЕФ. Укриття повністю адаптоване для проведення навчального процесу: воно обладнане одномісними партами, навчальними дошками, бездротовим доступом до Інтернету. Крім того, учні забезпечені планшетами для продовження навчання в дистанційному режимі. Утримання та розвиток матеріально-технічної бази укриття здійснюється за підтримки місцевої влади, відповідно до чинних освітніх стандартів і вимог безпеки.
У Губиниській ОТГ є 25 закладів освіти, з яких 17 – школи. «Станом на зараз у громаді проведено роботи для запуску 15 шкіл у змішаному або очному форматі. Також у селі Миколаївка планується введення в експлуатацію ще одного укриття до 1 вересня 2025 року – зараз там тривають внутрішні оздоблювальні роботи. У селі Вільне вже виготовлено проєкт укриття, який завантажено до системи DREAM, і громада активно шукає фінансування для його реалізації. Усі зазначені обʼєкти пройшли перевірку ДСНС та відповідають вимогам безпеки. Загалом на заходи з безпеки в закладах освіти громада спрямовує близько 20% бюджетних витрат. Це динамічний процес, який залежить від багатьох факторів, зокрема джерел фінансування. Частину укриттів відремонтовано завдяки обласному бюджету, інші – виключно за кошти місцевої громади», – розповів перший заступник селищного голови Губиниської селищної ради Самарівського району області Антон Борисенко.
Губиниський ліцей має укриття, розраховане на 300 здобувачів освіти. Воно обладнане таким чином, що діти та вчителі можуть перебувати там 48 годин. Там є місця для відпочинку – лавки, пуфи, стільці; запас води для пиття; контейнери для зберігання харчів; резервне штучне освітлення та все інше, що має бути в кожному укритті: засоби пожежогасіння і для надання медичної допомоги тощо. Усе це було облаштовано на 10% завдяки місцевому самоврядуванню та на 90% – завдяки обласному бюджету.
У Вільногірському ліцеї №3 облаштоване укриття, розраховане на 189 осіб. У 2022 році в захисному приміщенні було виконано ремонт, установлено систему аварійного освітлення з генератором, забезпечено бездротовий Інтернет, придбано необхідні меблі та обладнання для безпечного й комфортного перебування учнів. Однак через обмежену площу укриття заклад зараз не має змоги організувати навчальний процес виключно в очному форматі. З метою забезпечення безпеки та доступу до освіти заняття проводяться у змішаному режимі – у дві зміни. «Наша ціль – переведення всіх учнів ліцею на очний формат навчання. Нині ми вже використовуємо найпростіше укриття в прилеглій до ліцею будівлі, що знаходиться у власності громади. Триває робота щодо укладання угоди на оренду ще одного найпростішого укриття», – зазначив директор Вільногірського ліцею №3 Вільногірської міської ради Дніпропетровської області Сергій Коцюба.
На території Піщанської територіальної громади функціонують 6 закладів загальної середньої та 4 заклади дошкільної освіти, які працюють у змішаному форматі. Піщанська сільська рада докладає максимальних зусиль для створення безпечного освітнього середовища в умовах воєнної загрози.
Фонд захисних споруд цивільного захисту громади налічує 8 об’єктів, із яких 7 розташовані у школах. Усі укриття були відремонтовані завдяки місцевому бюджету. Зокрема, капітальний ремонт протирадіаційного укриття в Меліоративному ліцеї Піщанської сільської ради Самарівського району здійснено за кошти державної субвенції у поєднанні із фінансуванням з місцевого бюджету.
Шкільна атмосфера
Педагоги та психологи одностайні в тому, що очна форма навчання є найсприятливішою для розвитку дитини: вона забезпечує повноцінну соціалізацію, стабільну психологічну підтримку, а також створює умови для якісного оцінювання знань і підтримання навчальної дисципліни. «Мені подобається живе спілкування з людьми, очне навчання. Так і матеріал засвоюється краще, і дисципліна є. Крім того, онлайн- уроки не замінять ту спокійну шкільну атмосферу, яку ми завжди любили», – говорить учениця 11-го класу Вільногірського ліцею №3 Валерія Махник.
Під час повітряних тривог біля дітей завжди повинен бути дорослий, який координуватиме їхні дії та слідкуватиме за психологічним станом. У школі – це вчитель. «Як тільки прозвучить сигнал повітряної тривоги, діти та вчителі хутко спускаються в укриття та продовжують навчальний процес. Завдяки тому, що не переривається навчання, вдається підтримати спокійну атмосферу серед дітей. Якщо в цей час дитина виявляє стурбованість – класні керівники зв’язуються з батьками», – говорить класний керівник 6-А класу Губиниського ліцею Губиниської селищної ради Тетяна Новицька.
Педагог – опора для дітей
«За роки, що триває повномасштабне вторгнення, всі питання евакуації учасників освітнього процесу до найпростішого укриття відпрацьовані до автоматизму. Кожний педагог несе персональну відповідальність за безпеку здобувачів освіти і ставиться до цього відповідально. Ми систематично проводимо з дітьми, батьками, колективом профілактично-просвітницьку роботу щодо дотримання правил безпеки під час повітряної тривоги та у надзвичайних ситуаціях, до яких долучаються представники ДСНС та поліції», – розповів директор Вільногірського ліцею №3 Вільногірської міської ради Дніпропетровської області Сергій Коцюба. Аби всі діти мали доступ до освітнього процесу, вони вчаться у дві зміни – це змішаний формат, який обрали для себе освітні заклади багатьох громад області.
Під час повітряної тривоги відповідальність за безпеку дітей повністю покладається на вчителя. Саме педагог передусім забезпечує організоване й оперативне переміщення учнів до укриття. У Підгородненській школі, як і в багатьох інших навчальних закладах Дніпропетровщини, цей процес чітко відпрацьований: щойно пролунає сигнал тривоги – діти під наглядом педагогів спускаються в захисне приміщення.
Учителі не лише супроводжують учнів фізично, а й підтримують їх емоційно. Всі педагоги пройшли інструктаж із надання первинної психологічної допомоги в умовах воєнного часу. Вони уважно стежать за станом дітей, допомагають подолати тривогу, розгубленість, страх. У разі потреби проводять прості вправи для зниження рівня напруження та одразу інформують батьків про те, що діти перебувають в укритті.
Цей алгоритм дій став частиною щоденної реальності для шкіл та ліцеїв Дніпропетровщини, які мають захисні споруди. У непростих умовах війни педагоги залишаються не лише наставниками, а й опорою для дітей – спокійною, відповідальною, упевненою.
Психоемоційний стан дітей
«Під час перебування в укритті діти можуть відчувати страх як за себе, так і за батьків. Це проявляється через тремтіння, занепокоєння, мовчазність, агресію. Також зміна звичної обстановки викликає відчуття безпорадності. На стрес також може реагувати і тіло дитини – вона може відчувати головний біль, нудоту, прискорене серцебиття. А тривале перебування в укритті без руху та звичайних занять виснажує психіку», – говорить психологиня із Дніпра Олена Шостак. За її словами, допомогти дитині може тільки дорослий і насамперед – своїм спокоєм, адже діти швидко «зчитують» емоційний стан навколишніх. Чітка інструкція та зрозумілий алгоритм дій також можуть впливати на дитину як заспокійливе. Продовження навчального процесу відволікає і знижує рівень стресу. «Вдома батьки можуть обговорити перебування дитини в укритті; спитати, що було найважчим; обійняти, залучити до звичних справ – усе це допоможе дитині швидше забути про те, як вона перенервувала Якщо дитина стає надмірно тривожною, плаче без причини, уникає розмов про тривогу або має соматичні прояви – це болі в животі, голові, поганий сон, постійна плаксивість – варто звернутися до психолога», – зазначила Олена Шостак.
Очне навчання
Батьки і самі діти виступають здебільшого за очне навчання, бо певні, що в школі дитина отримує кращі знання, ніж займаючись онлайн, та має багато живого спілкування. «Якщо говорити про свій досвід – я прислухаюсь до дитини і через це обираю офлайн- навчання. Вона не любить навчатися дистанційно, любить ходити до школи, бо там є друзі та багато живого спілкування. Я була в шкільному укритті, бачила його стан. Із ним усе в нормі. Діти в школі часто ним користуються. Звісно, переривання навчального процесу – не найкращим чином впливає, але ж і нехтувати безпекою не варто», – говорить мешканка Жовтих Вод Ксенія Мініна. Перебуваючи в укриттях, діти відчувають себе більш безпечно. «Під час війни важко будь-де почувати себе у безпеці. Не скажу, що в укритті мені на 100% зручно – все ж таки у класі навчатись зручніше, але це те місце, де можна сховатись», – говорить майбутній випускник Новоолександрівського ліцею Раївської ОТГ Сергій Дудник.
Чому важлива підтримка
Для дітей та їхніх батьків важливо отримувати навчання в очній формі. Школа – це не тільки уроки та пояснення навчального матеріалу. Це життя серед людей, розвиток характеру, впевненості та вміння діяти в різних ситуаціях. Без соціальних навичок, які можна отримати в навчальному закладі, дитині в майбутньому може бути складно працювати у команді та знаходити спільну мову з колегами на роботі. І дуже важливо, аби, перебуваючи у школі, діти відчували себе захищеними. Дати їм це відчуття та облаштувати укриття – обов’язок дорослих. «У нашому ліцеї я почуваю себе досить безпечно. Під час тривоги усі знають план дій та дотримуються його і це заспокоює. Бо ти розумієш: навколо немає паніки. Я вважаю, що укриття в моїй школі досить безпечне. Кімнати обладнані зручними партами та стільцями, мають достатнє освітлення та вентиляцію. У зимовий період там дуже тепло», – говорить учениця 8-го класу Підгородненського навчального закладу Кристина Шаповал.
Укриття в школах Дніпропетровщини – це не лише про безпеку, це про гідність, про відповідальність дорослих і про віру в майбутнє. Це про те, що навіть у прифронтових громадах, де лунають вибухи й сирени, життя не зупиняється. Діти приходять до школи, відкривають зошити, ставлять запитання учителям і мріють – не про війну, а про професії, подорожі, перемоги. І вони мають на це право.
Очне навчання, яке стало можливим завдяки облаштованим укриттям, – це більше, ніж освітній процес. Це повернення до звичного ритму життя, це психологічна підтримка і простір, у якому дитина почувається не лише в безпеці, а й потрібною. У таких класах народжується впевненість, зростає довіра, формується покоління, здатне долати виклики майбутнього.
Кожен новий освітній заклад із укриттям – це перемога. Це доказ того, що, попри все, ми вистояли, навчили, вберегли. І в той час, коли ворог намагається зруйнувати наші будні, ми вибудовуємо завтрашній день – у підвалах, пристосованих аудиторіях, тимчасових сховищах, але зі світлом у серці та знанням у руках. Бо освіта – це наша зброя. А укриття – це щит, який дає змогу цю зброю нести далі.
Анастасія Ковальчук
Антон Борисенко, Вільногірський ліцей, Губиниська ОТГ, Днепр сейчас, Дніпропетровщина, Кристина Шаповал, Ксенія Мініна, Олена Шостак, Ольга Лозова, Освіта на Дніпропетровщині: безпека шкіл в умовах війни.Новини Підгородне, Підгородне, Підгородненська громада, Підгороднє, Піщанська ТГ, Раївська ОТГ, Світлана Кафарова, Сергій Дудник, Сергій Коцюба, Украина сегодня, ЮНІСЕФ, безпека, вчителі, війна, департамент освіти і науки, дистанційне навчання, діти, новини, новости Днепра, новости Украины, новости области, освіта, очне навчання, повітряні тривоги, прифронтовий регіон, психологічна підтримка, укриття, шкільний дзвінок