З 1 серпня Укрзалізниця змінює правила оформлення квитків на низку внутрішніх рейсів. Тепер придбати або повернути квиток можна лише після авторизації через застосунок «Дія.Підпис».
Нововведення діє у тестовому режимі й стосується п’яти найпопулярніших маршрутів:
-
№105/106 Одеса — Київ
-
№91/92 Львів — Київ
-
№29/30 Київ — Ужгород
-
№12 Львів — Одеса
-
№27/28 Київ — Чоп
Квитки на ці потяги більше не продаватимуть у касах.
Як пояснюють у компанії, головна мета — боротьба зі спекулянтами, які масово скуповують квитки через ботів і перепродають за завищеними цінами. За словами голови правління УЗ Олександра Петровського, це рішення має забезпечити чесний доступ до квитків справжнім пасажирам у розпал сезону перевезень.
«Онлайн-купівля з “Дією” — це швидко, зручно і без черг. А перекупникам це перекриває кисень», — каже Іван із Кропивницького.
Водночас новація викликала активну дискусію в суспільстві. Частина українців занепокоєна тим, що літні люди, особи без смартфонів чи ті, хто не користується “Дією”, можуть залишитися без квитка. Громадські організації вказують на можливі порушення Конституції, зокрема права на свободу пересування та принципу недискримінації.
«Я не маю смартфона. Чому я повинна просити внука, щоб купити квиток до лікарні в Києві?» — обурюється пенсіонерка з Павлограда Людмила Миколаївна.
Правозахисники пропонують надати альтернативи цифровій верифікації — наприклад, через документи в касах або за допомогою мобільних операторів, а також провести публічне обговорення з омбудсманом і фахівцями.
У компанії зазначають, що нові правила не торкнуться військових — для них діє окремий сервіс бронювання квитків.
Поки що ініціатива працює в тестовому режимі, але викликала глибоку дискусію про баланс між цифровою трансформацією, безпекою і правами громадян. Чи стане «Дія» запорукою справедливості — залежить від того, чи зможе Укрзалізниця врахувати потреби всіх пасажирів, незалежно від віку, технічних можливостей чи цифрових навичок.
фото з відкритих джерел