Електросамокати: що дозволено, а за що можна отримати штраф

Електросамокати: що дозволено, а за що можна отримати штраф

2 Жовтня 2025 Новини, Суспільство

Вони легкі, маневрові й доступні у прокаті майже в кожному місті. Електросамокати стали звичним елементом українського міського пейзажу та зручним способом пересування у щоденних поїздках.

Слідкуйте за нами в Telegram та Instagram!

Проте разом із популярністю зростає і кількість аварійних ситуацій, конфліктів із пішоходами та дорожньо-транспортних пригод. Юристи й експерти наголошують: електросамокат — це транспортний засіб, тож керування ним має чіткі правила, порушення яких тягне за собою адміністративну, а іноді й кримінальну відповідальність.

Про це йдеться у публікації “Вісті Придніпровʼя”.

Дозволено і заборонено 

Згідно із чинними нормами, керувати електросамокатом рекомендується із 14 років. Основні місця для руху — це велосипедні доріжки, узбіччя чи край дороги, а також парки й зони відпочинку. На тротуарах і пішохідних переходах рухатися категорично заборонено, адже це створює небезпеку для пішоходів.

«Тротуар — це простір виключно для пішоходів. Рух електросамокатів у таких зонах призводить до травм, а за законом тягне накладення штрафів. Якщо відсутні велодоріжки чи узбіччя, дозволено рухатися крайнім правим боком дороги, але з максимальною обережністю», – пояснює юристка системи безоплатної правничої допомоги Ольга Шевченко.

Обмеження швидкості в населених пунктах становить 25 км/год. Це вимога, яка узгоджується з європейською практикою.

Правила та відповідальність

Власники електросамокатів мають дотримуватися тих же  принципів, що й інші учасники дорожнього руху. Заборонено перевозити пасажирів, керувати у стані алкогольного чи наркотичного сп’яніння, а сам транспорт має бути справним, обладнаним світловідбивачами та звуковим сигналом.

За словами адвоката із Дніпра Сергія Поліщука, проблема полягає у тому, що чимало користувачів сприймають електросамокат як «іграшку»: «Багато хто не усвідомлює, що це повноцінний транспорт. А між тим, відповідальність тут серйозна: за порушення правил дорожнього руху штраф може складати від 340 до 680 грн, а керування у стані сп’яніння — до 34 тисяч гривень. Якщо ж унаслідок порушення буде завдано шкоди здоров’ю людини, йдеться вже про кримінальну відповідальність».

Кримінальні санкції передбачають штраф від 51 до 85 тисяч гривень, виправні роботи чи навіть позбавлення волі до трьох років.

Жителі Дніпропетровщини по-різному оцінюють поширення електросамокатів. Пані Тетяна із Кам’янського розповідає: «Мені доводиться ходити з онуками у парк, і там іноді страшно — молодь на самокатах мчить на великій швидкості. Хотілося б, щоб були спеціальні зони для катання».

Натомість студент Владислав із Дніпра ділиться власним досвідом: «Я пересуваюся містом на самокаті вже другий рік. Це зручно, особливо коли затори. Але завжди їжджу велодоріжками й маю шолом. Вважаю, що проблема не у транспорті, а у культурі користування».

Місцева поліція Дніпропетровської області наголошує, що вже фіксує зростання кількості ДТП за участю електросамокатів. За словами правоохоронців, більшість аварій трапляється через порушення швидкісного режиму та ігнорування правил дорожнього руху.

Безоплатна правнича допомога

У випадках порушень чи непорозумінь на дорозі кожен має право отримати консультацію юриста системи надання безоплатної правничої допомоги. Це особливо актуально для соціально вразливих категорій: внутрішньо переміщених осіб, ветеранів, членів родин загиблих військових, дітей, пенсіонерів та людей з інвалідністю.

«Ми допомагаємо не лише роз’яснити правила, а й супроводжуємо клієнтів у судах. Якщо людина потрапила у ДТП за участі електросамоката, наші адвокати складають документи та представляють її інтереси у правових процесах», – пояснює юристка Марина Коваленко.

Електросамокати поступово стають невід’ємною частиною міського транспорту. Вони справді зручні та екологічні, проте лише за умови відповідального користування. Дотримання правил дорожнього руху, повага до пішоходів і усвідомлення власної відповідальності здатні зробити цей вид транспорту безпечним.

Як засвідчує практика, у громадах Дніпропетровщини вже відчувають потребу у чіткішому регулюванні та розвитку інфраструктури для мікромобільності. Адже йдеться не лише про комфорт пересування, а насамперед про безпеку людей.

Марина Кузнецова
фото з відкритих джерел

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Більше на нашій сторінці у Facebook та каналі в YouTube!
Прокрутка до верху