Дівчина Вікторія із Дніпра майже місяць чекає на той самий день, коли можна буде купити півмагазину різноманітних товарів та ще й за велику знижку. Мова іде про традиційну чорну п’ятницю – 29 листопада. Дніпрянка вже три роки поспіль щиро вірить у дану систему знижок та купує все потрібне й непотрібне, що носить назву «розпродаж». Вікторія може витратити цілий день на шопінг у чорну п’ятницю, адже «магазинів багато і знижки діють на увесь спектр товарів: одяг, техніку, послуги, навіть на лікарські вироби», каже дівчина.
“Новини Підгородного” вирішили розібратися, чи дійсно чорна п’ятниця в Україні є правдивою системою знижок? Або це не більше, ніж маркетинговий хід? Ми звернулися за експертною думкою психолога та маркетолога.
МЕТА ШОПІНГУ
Що в першу чергу потрібно зробити перед візитом до магазинів та як залишатися стійким перед знижками? На ці питання відповіла психолог Ніка Саєнко з Каменського.
«Якщо ви вирішили скористатися нагодою та завітати до магазинів у чорну п’ятницю, спочатку визначте головну мету шопінгу: можливо, Ви хочете весело провести час із подругою чи мамою або цілеспрямовано щось придбати, заощадивши кошти. Якщо Ви обираєте другий варіант, готуйтеся до хитрої гри прорахунків. Слід розуміти, що маркетингові компанії, можливо, рік готувалися до цього дня. Вам необхідно скласти список покупок, які Ви хотіли б здійснити, визначити допустимий бюджет витрат та залишити невеликий запас, аби потім не засмучуватися, що витратили усі кошти», – радить Ніка Саєнко.
«ЗАЛІЗНА» ЛЮДИНА
За словами психолога, якщо вам сподобався певний виріб, слід поставити собі запитання, чи дійсно він мені потрібен, де я його застосую тощо. Треба завжди пам’ятати про список, який ви склали на передодні та за яким саме товаром ви завітали до магазину.
«Раджу не ходити на шопінг у чорну п’ятницю (посміхається). Адже ажіотаж, що буде панувати у магазинах, накриє Вас хвилею енергії, і Ви хоч щось захочете придбати. Поруч будуть люди з великими наповненими візками, додаткова музика в магазинах, гігантські таблички з написом «майже безкоштовно» – все це не дасть Вам піти просто так, – зазначає Ніка Саєнко. – Люди потребують свята, міських заходів, тому з величезним задоволенням підуть в магазин під якимось приводом. Якщо Ви все ж таки хочете бути «залізною» людиною, варто відключити емоції та увімкнути прорахунок, перевірку цін та знову не забувати про Ваш список необхідних покупок».
У тому випадку, якщо Ви придбали певну річ та вдома зрозуміли, що вона Вам не підходить, поверніть товар у магазин. Однак, якщо такої можливості немає, психолог радить подивитися на це з позитивного боку. «Ви можете комусь подарувати цю річ, Ви знаєте, що тепер вона у вас точно є. Вам було весело та добре, коли Ви її купували. Вчіться у всьому знаходити корисну і позитивну сторону. Не засмучуйтеся через зайвих покупок, адже через декілька тижнів Ви навіть не згадаєте про це»,- коментує Ніка Саєнко.
МАСШТАБНИЙ РОЗПРОДАЖ
Ми можемо спостерігати, що українська чорна п’ятниця дещо відрізняється від традиційної американської. Адже в нашій країні «чорні» знижки можуть розпочатися ще за декілька днів до п’ятниці, перерости в знижки вихідного дня та продовжуватися ще тиждень. Також цьогоріч була запущена найбільша Інтернет-платформа в Україні «Skidochnik», яка на одному сайті зібрала усіх учасників чорної п’ятниці та щодня анонсує про їх знижки та пропозиції. До переліку магазинів та компаній, які приймають участь у чорній п’ятниці 2019, входять представники техніки та електроніки, одягу та взуття, косметика та парфумерія, лікарські вироби, товари для дітей, меблі, товари для дому, відпочинку та спорту, аксесуари та прикраси, товари автомобілістам, їжа та напої, книги, авіаквитки та гарячі тури тощо.
НА ЩО ВЕДЕТЬСЯ СПОЖИВАЧ
Коли магазини або компанії бажають збільшити попит або виводять новий товар на ринок, хочуть виділитися серед конкурентів або продати вже непопулярний товар, тоді вони проводять певні заходи, які допоможуть стимулювати продаж товару. Ми як споживачі доволі часто ведемося та не помічаємо цього. До інструментів стимулювання продажу слід віднести: знижки, безкоштовні зразки товарів, розсилки, реклама, купони-сертифікати, знижка за придбання великого обсягу товару, гуртом або «2 за ціною 1». Звісно, усі магазини та компанії бажають, аби їх споживачі досягли статусу «постійного покупця». Цього можна досягти завдяки клубним клієнтським картам або бонусам на наступні покупки, sms-привітанням, наприклад, з Днем народження тощо. Також доволі часто продавці стимулюють нас на покупку товару вже безпосередньо на місці продажу: говорять нам компліменти або як нам пасує даний товар; кажуть, що купили собі такий самий продукт, хвалять його якість на власному прикладі; відкладають усі свою справи, приділивши увагу тільки нам; розказуючи, дивляться нам в очі. Після такої уваги продавця нам стає незручно просто піти і нічого не купити у нього.
РОЗМІР ЗНИЖКИ
Тож, як відстежити справжню знижку та не «купитися» на хитрощі продавців? Валентин Лисак, керівник проектів в маркетинговому агентстві Facebook реклами Frukt.Group, знає усі прийоми, що використовують для збільшення продажу.
«Використання знаменитої «чорної п’ятниці» у нас в Україні тільки починає набирати обертів і значно відрізняється від чорної п’ятниці, яка є на Західному ринку. В більшості випадках українські магазини завищують ціни за 2 тижні перед розпродажем, аби потім їх знизити. Але завжди є виключення і часто зустрічаються окремі позиції в магазині з дійсно вигідною ціною. Треба розуміти, що люди купую не тому, що їм потрібна певна річ, а тому, що вони підпадають під вплив та маніпуляції»,- коментує експерт.
Основна маніпуляція, за словами Валентина Лисак, це ціна і «чорна» вигода від покупки: перекреслені цінники зі значною різницею в ціні «було» і «стало».
«За 3 тижні до акцій варто почати моніторити ціни на потрібні Вам товари. Тоді розпізнати фальшиву знижку не складе труднощів. В першу чергу, розмір знижки ґрунтується на різниці між ціною і собівартістю самого продукту. Чим більша ця різниця, тим більше знижку і, відповідно, кращу пропозицію може зробити продавець, – розповів маркетолог. – Також продавець може спеціально урізати ціну, аби заробити більше за рахунок обсягу проданої продукції. Такі знижки найчастіше робляться в період свят, наприклад перед Новим роком, коли люди в метушні купують подарунки, іноді не замислюючись про цінність даного товару. Також, нечесні продавці пишуть, що знижка на товар становить колосальні 30-60%, але найчастіше продавець просто піднімає ціну на товар і робить знижку вже від «нової» вартості».
З точки зору маркетингу зараз мало кого можна здивувати “знижками”. Людина влаштована таким чином, що мінімальним помітним розміром знижки є 15%. Тому знижки в 5 і навіть 10% не додадуть помітної уваги до товару. І навпаки, якщо товар сподобався, покупець купить його і без знижки. В середньому знижка менше 15% розглядається не більше, ніж додатковий аргумент на користь вже прийнятого рішення купити. Знижка 15-30% підштовхує людину до покупки, перевішуючи чашу терезів «купувати-не купувати» в сторону «купувати». Знижка більше 30% може «змусити» людину купити товар, про який він навіть і не планував.
ПОРАДИ МАРКЕТОЛОГА
«Слід уникати знижок на зіпсований товар або товар з вітрини. Варто з підозрою ставитися до високих відсотків знижки, до пропозицій, де ціна товару в кілька разів нижче середньої на ринку. Жоден продавець не стане працювати собі в збиток. Якщо мова іде про покупки через Інтернет магазини, не варто оплачувати покупки на маловідомих сайтах і у неперевірених онлайн продавців. Скористайтеся такою доставкою, де платіж відбувається після перегляду товару, тоді у Вас ще буде можливість відмовитися від нього, якщо він виявиться неякісним. Звертайте в першу чергу, на те, чи потрібен вам цей товар, послуга саме зараз, на досвід компанії, гарантію тощо. Заплануйте покупку конкретних товарів, вивчайте або запам’ятовуйте ціни, тоді ви точно купите саме той товар, що вам потрібен товар і за оптимальною ціною», – радить Валентин Лисак.
Сопільняк Маргарита,
Фото: pixabay
Читайте також: Поради енергетиків Дніпропетровщини: як перевірити чи не підключені сусіди до вашого електролічильника